Napirend, önállóság, étkezés, cumi
2024-06-24 18:00:04-kor,Ovis témák kategóriában
Napirend otthon
Ha már járt az ovi előtt bölcsibe a gyeremeked, akkor nem lesz újdonság, amit írok. :)
Mindannyiunk családjában van egy sajátos napirend, ami legnagyobb részében a gyermek igényeihez igazodik. Minél kisebb a gyermek, annál inkább kötnek a kialakított rutinok, és ahogy idősödik a kicsi, egyre rugalmasabban tudjuk alakítani a napirendet.
Ha elkezdődik az intézményes nevelés, számításba kell venni azt is, hogy a családi élet szervezésébe és a napirend kialakításába új szempont kerül: esetünkben az óvoda és mivel gyakran ez egybeesik az édesanya munkába állásával is, még a munkahellyel is össze kell egyeztetnünk a napirendet.
-Mettől meddig van nyitva az ovi?
-Mivel fogtok járni? Ez mennyi időt vesz igénybe?
-Mikorra kell a munkahelyen lenni? Onnan mikor tudsz eljönni?
-Milyen egyéb programjaitok vannak, amikre oda kell figyelni?
-Mi történik, ha napközben kell egy betegség miatt elhozni a gyermeket? Ki tud segíteni?
Az oviba és a munkába beérni időigényes, ehhez korán kell kelni, hogy ne legyen teljes káosz és kapkodás az indulás. Ez főleg a beszoktatás idején és még utána is egy ideig nagyon fontos: ha van időd kivárni, míg felöltözik, ha van időd elköszönni, nyugodtan átadni a gyermeket a pedagógusnak, vetni egy pillantást a faliújságra, váltani pár szót a többi szülővel, akkor neked is és a gyermeknek is sokkal jobban indul a napotok, mintha kapkodva, sürgetve, rohanva kezditek a reggelt.
Ahhoz, hogy ez megvalósuljon, nem elég az utolsó pár napban "időben kelni", mert a már bevált napirendeteken (és a gyermek ritmusán) nem fogtok tudni rövid idő alatt változtatni. Érdemes tehát fokozatosan, 10-15 percekkel előrébb hozni az esti rutint (ha pl. későn fekvők-későn kelők vagytok), hogy mire szeptemberben korán kell kelnetek, ne legyen megterhelő egyikőtök szervezetének sem.
Napirend az oviban
Alapvetően az ovis napirendre jellemző a folyamatosság és a rugalmasság. De minden ovi napirendje megtalálható a házirendben és/vagy a pedagógiai programban, valamint a pedagógusokat is meg tudod kérdezni.
Ki fog derülni, hogy
-folyamatos reggeli van az oviban vagy egyszerre ülnek le reggelizni?
-mikor és hogyan tartják a mozgásos tevékenységeket?
-mikor és hogyan szervezik a reggeli és délutáni ügyeletet?
-mikorra tudsz menni ebéd után a gyermekért?
-mettől meddig tart a délutáni pihenő?
-mikor vannak az egyéb foglalkozások, fejlesztések?
Miért kell reggel időben érkezni?
Képzeld el, hogy új munkahelyen kezdesz, alig tudod megjegyezni a kollégák nevét, hogy mit hol találsz, a napi menetet, mikor kezdődik az értekezlet, mikor hol kellene lenned, milyen sorrendben kellene a feladatokat végezni. Mire ezket mind megtanulod, eltelik pár nap, esetleg több hét. Okos taktika, ha pár perccel a munkaidő kezdete előtt bemész szétnézni, megfigyelni. Az ovikezdés is hasonló, mert a gyermekednek meg kell szoknia
-egy új helyet
-új felnőtteket
-új szabályokat
-sok másik gyerek nevét
-a tárgyak helyét
-a napirend ritmusát
-hogy mikor mit kellene csinálnia
-hol van a mosdó és az öltöző
Azzal tudod őt ebben segíteni, ha reggel időben érkeztek, hogy mire a napirend következő részéhez ér a csoport (pl.közös torna,közös reggeli, közös tevékenységek stb.), legyen ideje kicsit megnyugodni, felfedezni a játékokat, ismerkedni a társaival, megfigyelni az idősebbeket, gyakorlottabbakat, hogy mit hogyan kell csinálni. Különösen érdemes erre figyelni akkor, ha nehezen válik el a gyermek. Ha korábban érkeztek és nincs még bent a teljes csoport, a felnőtteknek is több szabad kezük van egy ölelésre, ölbeli játékra, vigasztalásra. :)
Önállóság, étkezés
Előbb vagy utóbb szóba fog kerülni az önállóság kérdése is. A gyakorlott kollégák hamar kitapasztalják, hogy melyik gyermek mennyire önálló pl. az öltözködés terén. Képzelj el egy udvarra készülődést, hol jobb esetben fokozatosan kevesebben, de gyakran az egész csoport együtt kezd öltözködni. Ilyenkor a felnőttek jönnek-mennek a gyerekek között, szükség és igény szerint nyújtanak segítséget, de elkerülhetetlen, hogy várni kelljen erre. És a várakozást a gyerekek elég rosszul viselik, szóval törekedni szoktunk a várakozási idő lecsökkentésére. Ha hosszútávon gondolkodunk, akkor pedig azért szükséges az önálló öltözködést óvodás korban (és már előtte) elkezdeni, hogy mire iskolás lesz, már ne legyen probléma egy kabát felcipzározása sem.
A másik fontos szempont a gyermek énképének alakítása. Egy egyre önállóbb gyermek, aki képes a saját testével kapcsolatos teendőket segítség nélkül vagy minimális támogatással ellátni, kompetensnek érzi majd magát, büszke lesz magára és ezek a pozitív érzések nagyon sokat segítenek az óvodai mindennapok során is. És nem utolsó sorban a te dolgod is sokkal könnyebb lesz, pláne ha testvéreknek is szükségük van rád és a segítségedre.
Miért fontos tehát a gyermek önállósága az öltözködés, mosdóhasználat és étkezés során?
-a gyermek képességei fejlődnek: testkép, téri tájékozódás, irányok ismerete
-kompetensnek érzi magát, mert olyan tevékenységeket végez, amik a saját testéhez kapcsolódnak
-bezsebelhet egy csomó elismerést a felnőttektől
-példát tud mutatni a társainak
-praktikus okokból (sok gyerek, kevés felnőtt, sok várakozási idő elkerülése)
-cél, hogy mire iskolába megy, önállóan tudjon öltözni, vetkőzni, mosdót használni és ezeket megtanulni időigényes folyamat
Mi szükséges az önállóság eléréséhez?
-tudjon segítséget kérni! Ez az első és legfontosabb feladat, amit meg kell tanítani a gyermeknek. Sokkal hamarabb tudunk segíteni, ha meg tudja fogalmazni/mutatni, hogy mit szeretne, hol akadt el.
-megfelelő méretű ruhák: ha már te is csak nagy nehézségek árán tudod rácincálni a gyerekre a ruháját, akkor biztos lehetsz benne, hogy egyedül nem fogja tudni fel/levenni, nem lesz sikerélménye, nem biztos hogy szívesen próbálja újra
-jó ötlet pizsamával, szoknyával, pólóval, nadrággal, ruhával kezdeni, ezek könnyen felvehetőek.
-kitartás, idő - akkor kezdd tanítani az önálló öltözést, mosdóhasználatot, amikor van rá időtök. Sürgetve, kapkodva nehezebb sikert elérni.
-ha jutalmazási rendszert szeretnél ehhez, olyat csinálj, ami utána "leépíthető" vagy nem jelent anyagi megterhelést. Túlzok, de ha minden önállóan felvett ruhadarabért kisautó jár, akkor hamar új lakás után kell néznetek az autóknak. :) De a tapasztalat azt mutatja, hogy egy nagy megtapsolás, pacsi, ölelés, szóbeli visszajelzés épp elég tud lenni. :)
-ha már látod, hogy egyre ügyesebb, add a kezébe jó irányban a ruhadarabot és szükség esetén igazítással segítsd.
-a mosdóhasználatnál fontos a példamutatás, ha pl egymás mellett tudtok kezet mosni. Hagyd, hogy próbálja a szappan nyomást a dörzsölést, figyeld, hogy teljesen leöblítse a kezét, hagyd, hogy megtörölje magát. Fontos tanulási folyamat azok megtapasztalása, hogy mennyire kell nyomni, mennyi idő, mire száraz lesz a kezem, milyen érzés, amikor még szappanos/amikor már nem. Minél kevesebbet csinálsz helyette, annál többet tapasztal az érzkelések útján.
-hagyj időt a wc papír használatának megtanulására is. A fenekét kitörölni lassabban, később fogja megtanulni, de próbálkozni mindig lehet.
Az bizonyos, hogy az oviban majd sokat fognak segíteni a felnőttek, de amiről tudják már, hogy a gyermek fel tudja venni, azt el is fogják várni tőle, hogy rendszeresen csinálja. Szükség esetén pedig továbbra is segítenek majd. :) Az elején a felvett póló csámpás lesz, a cipő meg kacsaláb, a kéz szappanos marad és a mosdó is csupa víz, de töretlenül gyakoroljatok, az oviban is ezt fogjuk tenni. :)
Étkezés
Sok családban kritikus téma az étkezés. Vagy valamilyen érzékenység, allergia miatt vagy pedig mert nem igazán fogyaszt a gyermek sokféle ételt. Az óvodák többnyire hozott ételt kínálnak a gyermekeknek, a menü egy hétre előre olvasható, az ebéd levest és valamilyen második fogást tartalmaz. A reggeli és az uzsonna pedig valamilyen péksütemény, felvágott, zöldség, gyümölcs.
Fontos megemlíteni, hogy ne adjátok fel a gyermeknek a kínálást (ami nem ugyanaz, mint az erőltetés), legyen lehetősége megkóstolni máskor, más formában, más állagban az adott ételt. Hogy az egyes szokások (pl. a gyermek vesz a kosárból vajas kenyeret vagy elé teszik) hogyan alakulnak az ovinként változik. Sok esetben a gyermek annyira megéhezik (mivel nincsenek napközben nasik, rágcsák, amikkel eltelne), hogy sokkal jobban és többfélét ebédel az oviban, mint otthon vagy legalább megkóstolja őket, ha látja, hogy a pajtásai is esznek.
Cumi
A cumi egy remek találmány, ha okosan használjuk. Ha gyermeked még óvodakezdés előtt is cumizik, érdemes az alábbiakat figyelembe venned:
-vélhetően a cumi már pici baba kora óta vele van, megnyugtatja, segít levezetni a felügyemlett feszültséget, segíti az elalvást. 3 éves kora körülre ez egy erős kötődés lesz, megszokja, hogy ha sír, ha fáj valami, elalvásnál, nyugtalanságnál jön a cumi és könnyebb lesz minden, így nem várható el, hogy pikk-pakk el tudja hagyni.
-nem szerencsés, ha egyik napról a másikra elveszed tőle, de szép fokozatosan sikert lehet elérni.
-ne az ovikezdéssel egyidőben próbáld leszoktatni, legyetek túl rajta hamarabb, mert a kettő együtt túl sok változás lehet neki és egyik sem fog igazán jól menni.
- lehetőleg ne használja játék, beszéd közben. Gátolja a beszédkedvet, nehezíti a megfelelő hangképzést
-ront a fogak állásán, ami artikulációs problémákhoz vezethet.
-az oviba nagy valószínűséggel nem fogják beengedni: más gyermek is bekaphatja, nem higiénikus, és azokkal a gyerekekkel szemben sem igazságos, akik esetleg nehézségek árán váltak meg a cumitól.
Fokozatos leszoktatás
-ha a gyermek az elalváson kívül máskor is cumizik, akkor először ezeket az alkalmakat kell csökkenteni: játék közben, napközben ne cumizzon, ha valami miatt elszomorodik, próbáld megnyugtatni cumi nélkül
-ha nem kéri, ne add neki oda csak azért, mert így szoktátok.
-légy következetes - ha egyik nap cumizhat játék közben, másik nap már nem, akkor ezzel csak összezavarod őt és még nehezebb dolgotok lesz.
-ne "kend az ovira" :) Nem azért kell leszokni a cumiról, mert kezdődik az ovi, hanem azért, mert hosszútávon nincs jó hatással a fogak állására, a beszédhangok képzésére. Ha azzal indoklod, hogy "elveszem a cumit, mert az oviba nem viheted be", akkor megeshet, hogy nem lesz igazán kedve elindulni az oviba. Helyette mondhatod, hogy "nem értem pontosan, amit mondasz, ha a szádban van a cumi, vegyük ki", "nem tesz jót a szép fogaidnak, ha sokat cumizol", "gyere, elringatlak, megvígasztallak, énekelek neked, hogy megnyugodj".
-ha már nappal nem használja, fokozatosan térjetek át az altatásra is. Próbáld minél később odaadni (pl. mese/éneklés után), aztán tegyetek próbát, hogy elringatod, simogatod, dúdolsz neki cumi nélkül.
-próbáljátok kiváltani a cumit valami mással (alvós cimbora, kis takarócska), sokaknál bevált a "cumitündér", aki a nagy gyerekektől elviszik a cumit és cserébe hoznak egy kis plüsst, aki segít nekik esténként elaludni.
Mindenkinél más
Minden gyermeknél más válik be, van aki magától elhagyja a cumit, van aki a kistesónak "adja át", van amikor a szülők hagyják el (még csak nem is direkt, csak véletlenül), van hogy látja, hogy a társainak nincs és neki sem kell. Olyan módszert válasszatok, ami mellett ki tudtok tartani, komfortos a család minden tagjának.
Sok sikert!
Képek: www.freepik.com