Iskolaérett a gyermekem?
2024-05-19 13:42:36-kor
Szinte alig kezdték el a nagycsoportosok az óvodát, ti, kedves szülők, máris gondolkodhattok azon, hogy mi legyen jövő ősszel.
Nehéz a döntés, mert látsz magad előtt egy kis ovist, aki még egész nap játszana, szeleburdi, fáradékony vagy épp folyamatosan pörög, hogyan lenne belőle egy év múlva iskolás? Remélem, a lenti szempontsor, gondolatébresztő lista segít majd nektek.
FONTOS, hogy ezeket a dolgokat nem a mai napon kell tudnia a gyermekednek, és teljesen rendben van, ha van olyan, ami még nem megy, ami eddig eszedbe sem jutott, hogy fontos lehet. Viszont ha a gyermekeden eddig láttad a folyamatos fejlődést és látod, hogy a lent felsoroltak közül is képes lesz egy év múlva ezekre, akkor nyugodt lehetsz az iskolakezdéssel kapcsolatban.
Milyen a gyermek testi fejlettsége?
Írhatnék számokat is, a nagy átlag 120-130 cm és 20kg körüli, de ezt egy évvel az iskolakezdés előtt még kár méricskélni, hiszen bőven nőhet még pár cm-t, gyarapodhat pár kg-t, illetve sokat számít a genetika is. Lehet egy alacsony, vékony gyermek is iskolaérett, és szükséges lehet egy magas, termetes gyermeknek is plusz egy év ovi. Inkább számokkal kevésbé kifejezhető dolgokat érdemes megfigyelni:
- elbírna-e egy iskolatáskát?
- kilátna-e a padból?
- megkezdődött-e már a fogváltás?
- összerendezett a mozgása Pl. egyre ügyesebben biciklizik, hajtani tudja a hintát egyedül, egyre pontosabban dobja és kapja el a labdát, ritkán ver le, sodor el tárgyakat, egyensúlyérzéke megfelelő, kérésre tudja mozgatni a megadott testrészt, lábujjon tud járni stb.
- finommotorikája jól fejlődik, helyesen fogja a ceruzát. Tud legózni/gyurmázni/fűzni/apró tárgyakkal játszani?
- stabilan kialakult a kéz dominanciája (és a láb/fül/szem dominancia is megfigyelhető)
- testalkata kezd arányossá válni (már nem a babás-pocakos alkat, felsőteste arányosan elkezd nyúlni)
- képes a szükségleteit késleltetni (mosdóhasználat, étkezés)
- képes egyedül öltözködni, vetkőzni, önállóan tisztálkodni (ide tartozik a gombolás, cipzározás, cipőkötés, kézmosás, fenéktörlés, fogmosás, fésülködés, orrfújás)
Milyen a gyermek értelmi fejlettsége?
- összefüggéseket megért, képes logikusan gondolkodni (pl. a melegben elolvad a fagyi és lefolyik)
- érti a több-kevesebb-ugyanannyi, kisebb-nagyobb, alacsonyabb-magasabb, nehezbb-könnyebb stb.fogalmakat
- egyszerű utasításokat, kéréseket végre tud hajtani (pl. kérlek, vegyél elő három kanalat; kérlek, rakd el a könyvet a felső polcra)
- tudja saját és a közeli rokonok, barátok nevét
- érthetően kommunikál
- a világ dolgait illetően általánosan tájékozott (tudja, hogy hol lakik, ismeri az évszakokat, a hét napjait, érti az egyszerűbb folyamatok működését - pl. hogyan készül egy tea, miért kell megetetni az állatokat, stb.)
- főfogalmak alá képes néhány elemet felsorolni (pl. fel tud sorolni gyümölcsöket/zöldségeket/állatokat/járműveket)
- figyelmét fel tudjuk kelteni, ha elterelődik, visszavezethető a feladathelyzetbe (pl.Gyere, még fejezzük be ezt a feladatot, utána folytatjuk a legózást!")
- emlékezete, felidézése: egyszerű mondatokat, számokat hallás után el tud ismételni, az óvodai dalokat, verseket, mondókákat fel tudja idézni, képes elmesélni röviden, hogy mi történt vele aznap.
- képes jelek, képek sorrendjét felismerni, folytatni
- testrészeit ismeri, a térben jól tájékozódik, érti az ehhez kapcsolódó fogalmakat (előtte, mögötte, mellette, alatta, felette stb.)
Milyen a gyermek pszichés fejlettsége?
- elviseli, ha nem ő nyer
- képes betartani az ésszerű szabályokat, megérti, mi miért veszélyes
- érdeklődik az iskola iránt
- feladattudata (mi is az ő dolga) és feladattartása (elkezdi és be is fejezi) egyre fejlettebb
- képes a szükségleteit, vágyait ésszerű mértékig késleltetni (kivárja a sorát, jelzi az igényét)
Milyen a gyermek szociális érettsége?
- képes kapcsolatot teremteni gyerekekkel és felnőttekkel (köszön, elköszön, megköszön,oda mer menni, megszólítja őket, bekapcsolódik a játékba)
- képes segítséget kérni és megfogalmazni a problémáját
- konfliktuskezelése egyre jobb, vannak ötletei a megoldásra
- képes társaival együttműködni (közös játék, közös feladatok megoldása)
- a felnőttek kéréseire, kérdéseire figyel, válaszol
- egyre jobban figyel arra, hogy ne szóljon közbe, amíg más beszél
+1 tanács
A fenti listával kapcsolatban az a jó, hogy ezeket a területeket még egy év alatt sokat lehet csiszolgatni, ügyesíteni, játékosan fejleszteni. Gondolkodjatok el azon is, hogy az óvodában maradás milyen lenne a gyermeknek? Nem növi ki egy év múlva az ovit? Azt adja majd az plusz egy ovis év, amire neki szüksége van? És természetesen azon is, hogy a megfelelő iskolát találjátok meg neki, ahol képességeinek megfelelően tudják majd őt tanítani.